Aktuális | A szakértő szemével

Aktuális

E-ING rendszer GML adatcsere séma

Az E-ING rendszer és a felhasználók közötti, a térinformatikai állományok adatcseréjét biztosító GML fájl leíró adatszerkezet frissített változata, továbbá a felhasználandó szimbólumok jegyzéke az alábbi elérhetőségen publikálásra kerül. További tájékoztatás a hatosagi@ktm.gov.hu címen kérhető.

eing_xsd_v2.3.pdf

(az xsd fájlt a pdf belső csatolt melléklete tartalmazza, melyet letöltés után pdf olvasó program megnyitásával érhető el)

Szimbólumok:

10_melléklet_szimbólumok.pdf

Telekalakítási-engedélyezési eljárás

Tisztelt Ügyfelünk!


Ezúton tájékoztatjuk, hogy az egyes földügyi eljárások részletes szabályairól szóló 384/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet szerinti, a telekalakítási-engedélyezési eljárás megindításának eljárásindító nyomtatványa 2024. március 20. napjától megváltozik.
A fentiekre tekintettel 2024. március 20. napjától új ügyet csak a nyomtatványok elérhetőségen közzétett új formanyomtatvány – illetve a módosított digitális űrlapkitöltő modulból nyomtatva – benyújtásával lehetséges indítani.

Idomsoft karbantartás

Tisztelt Felhasználók!

Az Idomsoft Zrt. 2024.03.01 22:00 és 2024.03.02 05:00 között tervezett karbantartást végez, ami érinti a Földhivatal Online rendszer elérhetőségét is.
A karbantartás ideje alatt a Földhivatal Online rendszer korlátozottan, vagy egyáltalán nem lesz elérhető.

Kérjük a fentiek figyelembevételét.

Szervezeti változások
A Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 178. § 10. és 11. pontja alapján 2024. január 1-től az ingatlan-nyilvántartásért és a térképészetért a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumot vezető miniszter felel. A földügyi és agrár-vidékfejlesztési szakigazgatáshoz kapcsolódó térképészetért továbbra is az agrárminiszter felel.
E-ING rendszer GML adatcsere séma közzététele

Az E-ING rendszer és a felhasználók közötti, a térinformatikai állományok adatcseréjét biztosító GML fájl leíró adatszerkezete az alábbi elérhetőségen publikálásra kerül. További tájékoztatás a hatosagi@ktm.gov.hu címen kérhető.

EING_XSD_leiras_v2.3_egyben_melleklettel         

(az xsd fájlt a pdf belső csatolt melléklete tartalmazza)

A szakértő szemével

Vidékfejlesztés és új földtörvény

Száz évvel ezelőtt Henry Ford azt mondta: vegyetek termőföldet, mert ennek a termelőeszköznek a gyártása befejeződött. A föld stratégiai fontosságú erőforrás, ezért a Magyar Kormány a földforgalmi törvényben kívánja szabályozni, ki és milyen feltételekkel juthat termőföldhöz Magyarországon. A birtokpolitikai irányokat a Nemzeti Vidékstratégia jelöli ki.
Napjainkban az egyik legfontosabb kérdés, amelyet az Európai Uniónak és tagállamainak el kell döntenie, hogy mire való a termőföld. A Nemzeti Vidékstratégia erre a kérdésre egyértelmû választ ad: a termőföld élelmiszertermelésre való. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy az élelmiszertermelésre kevésbé alkalmas vidékeken ne lehetne energianövényeket termeszteni, de inkább arra kell törekednünk, hogy energiát a mezőgazdasági hulladékokból, melléktermékekből állítsunk elő. Magyarországon a földhasználat arányai jók, még nincsenek visszafordíthatatlan tendenciák.

Birtokrendezés Ausztriában

Az osztrák és a magyar földrendezési folyamatok gyökerei közösek. A két ország adminisztratív szétválása, a monarchia megszûnése után Ausztria és Magyarország – a hasonló célok ellenére – a földbirtok-politika területén eltérõ irányban haladtak. Ausztria és Magyarország még ma is hasonló kihívások elõtt áll: pl. a felaprózódott földbirtokszerkezet felszámolása és a korszerû infrastruktúra kialakításának szükségessége (különösen a határ menti területeken). Ehhez kapcsolódik még az Európai Unió célkitûzéseinek a megvalósítása (mint pl. Natura 2000 területek kijelölése, a víz-keretirányelvek, az ármentesítés), amelyek mindkét országban további földhasználati problémák megoldásra váró feladatait jelentik. Ausztriában a területi agrárhatóságok, illetve az állami hivatalok agrárosztályai felelõsek a vidéki területek rendezéséért. A feladatok teljesítéshez Ausztria egy jól kiépített intézményi hálózattal rendelkezik, amelynek háttere a több évtizedes tapasztalat, naprakész törvény, a jól kidolgozott módszerekkel és jól képzett szakembergárda. Ez akár követendõ példa lehet Magyarország számára.

3D kataszter Norvégiában

2013. január 1-ével lépett hatályba az új földmérési és térképészetitevékenységrõl szóló 2012. évi XLVI. törvény, amely jogi kereteket teremt a háromdimenziós (3D) ingatlan-nyilvántartás létrehozásához. A 3D kataszterrel lehetõvé válik olyan földalatti, földfeletti objektumok, valamint azokhoz kapcsolódó jogok ábrázolása, nyilvántartása, térbeli elhelyezkedésének és egymáshoz való viszonyának elemzése, melyeket korábban nem, vagy csak részben lehetett megtenni.
Ez ad aktualitást egy korábban megjelent írásnak, amely Norvégiában a 3D kataszter kialakításának jogi szabályozásával kapcsolatos kérdéseket elemzi a jogi bizottság vezetõjének, Helge Onsrud-nek a tollából. A cikk magyarul és angolul is olvasható.

Mindez húsz éve kezdõdött
Jelentõs évfordulót ünnepelünk: Robin McLaren úr, a Know Edge Ltd. (Edinburgh, Skócia, Egyesült Királyság) igazgatója húsz éve, 1992-ben kezdte meg magyarországi tevékenységét az Európai Unió Phare segélyprogramja keretében. Cége pályázaton megnyerte a kedvezményezett, a Vidékfejlesztési Minisztérium legnagyobb, több éves programja, „A magyarországi földhivatali hálózat számítógépesítése” mûszaki tanácsadási részét. Az évfordulót Robin az egykori magyar  kollégák körében, Budapesten ünnepelte. Ez alkalomból Tóth Mária, a projekt volt asszisztense beszélgetett Robin McLarennel.
Állami alapadatok felhasználása

Az állami földmérési és térképészeti alapadatok biztosítják az ország területén minden, helymeghatározó adatokat igénylõ, azon alapuló hatósági és szakmai tevékenység mûszaki alapját és összhangját. Az állami alapadatok elõállítására és folyamatos karbantartására az ingatlanügyi hatóság jelentõs forrásokat fordít. A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben ezért kiemelt ágazati érdek fûzõdik ahhoz, hogy az állami alapadatok felhasználásáért járó, jogszabályban meghatározott igazgatási szolgáltatási díjakat a felhasználók megfizessék, és azokat az ingatlanügyi hatóság az állami alapadatok elõállítására és folyamatos karbantartására tudja fordítani. Ennek érdekében, a mindenkitõl elvárható önkéntes jogkövetõ magatartás vélelme mellett, az arra illetékes hatóságoknak folyamatosan ellenõrizniük kell az állami alapadatok jogszerû felhasználását, és a nem jogkövetõ magatartást tanúsító felhasználókkal szemben hatósági eszközökkel kell fellépniük a díjfizetés kikényszerítése érdekében.