Aktuális | A szakértő szemével

Aktuális

Ingyenes tulajdoni lap másolat
Természetes személyek számára évente két alkalommal díjmentes az elektronikus dokumentumként szolgáltatott nem hiteles tulajdonilap-másolat lekérdezése 2017. március 16-tól kezdődően a közigazgatási ügyintézéshez kapcsolódó egyes illetékek és díjak megszüntetéséről szóló 2017. évi II. törvény 5.§ (2) bekezdése alapján. A szolgáltatás a Földhivatal Online  rendszeren keresztül vehető igénybe Ügyfélkapus bejelentkezéssel. A harmadik lekérdezéstől a nem hiteles tulajdoni lap másolat díja 1000 Ft/tulajdoni lap.
 
 
Felhívjuk a figyelmet, hogy interneten sajnálatos módon több olyan hirdetéssel lehet találkozni, amelyben vállalkozók - a vonatkozó hatályos jogszabályokkal ellentétesen - országos földhivatali ügyintézést ígérve hiteles és nem hiteles tulajdoni lap másolatot és térképmásolatot  kínálnak jelentős, sokszor többszörös többletköltség ellenében. A jogszabályok tiltják az ingatlan-nyilvántartási adatok továbbadását, továbbszolgáltatását.
A tulajdoni lap és térképmásolat bárki számára elektronikusan közvetlenül is beszerezhető, emiatt nem szükséges személyesen az ügyfélszolgálatot felkeresni. Amennyiben papír alapú másolatra van szükség, ez az ország bármely pontján beszerezhető. Hiteles, biztonsági elemekkel ellátott papír alapú tulajdonilap másolatot (szemle vagy teljes: 6250.- Ft), térképmásolatot (3000.- Ft) kizárólag az ingatlanügyi hatóságok (korábban földhivatalok) és a kormányablakok szolgáltatnak a hét minden munkanapján, és az ügyfelek jellemzően továbbra is tíz percen belül intézhetik ügyeiket. 
Az állampolgárok ingyenes ügyfélkapus regisztráció birtokában (amely a kormányablakokban elvégezhető) a Földhivatal Online rendszeren keresztül  közvetlenül férhetnek hozzá földhivatali adatokhoz elektronikus bankkártyás díjfizetés mellett a hét minden napján, a nap 24 órájában. Az e-hiteles tulajdoni lap másolat díja függetlenül attól, hogy szemle vag teljes másolat 3600.- Ft, a nem hiteles másolaté 1000 Ft, a térképmásolaté 2250 Ft.
Földmérő adatszolgáltatás
Budapest Főváros Kormányhivatal Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztálya (BFKH FTFF) elkészítette a Földhivatal Online rendszeren keresztül igénybe vehető földmérő adatszolgáltatás elektronikus igénylését biztosító szolgáltatást. A szolgáltatás 2017. november 13-a óta érhető el kizárólag a földmérő igazolvánnyal rendelkező ügyfelek számára. A földmérő vállalkozók természetes azonosító adatai ügyfélkapus ellenőrzést követően elektronikusan összevetésre kerülnek a BFKH FTFF által vezetett Földmérő nyilvántartás adataival. Amennyiben a bejelentkező földmérő a nyilvántartások alapján érvényes jogosítványokkal rendelkezik, akkor kitölthet egy elektronikus űrlapot az igényelt adatokra vonatkozóan. A kitöltést követően az űrlapot rendszer automatikusan megküldi az illetékes járási hivatal földhivatali osztályának e-mail címére, amelyeket a hivatalok megadtak. Az új szolgáltatás kialakításával bevezetésre kerül a földügyi adatszolgáltatások területén egy harmadik szintű elektronikus ügyintézési szolgáltatás (kétirányú kommunikáció az ügyfél és hivatal között). Az elektronikus adatigény megérkezését az űrlapon megadott e-mail címre küldött levélben az érintett járási hivatal visszaigazolja a földmérő részére. A járási hivatalhoz a fent leírtak szerint beérkező elektronikus adatigényléshez kapcsolódó földmérő adatszolgáltatást az eddigi gyakorlat szerint megszokott ügyintézéssel biztosítják a hivatalok.
Kormányhivatalok számlaszáma
Az ingatlan-nyilvántartási eljárások és szolgáltatások után járó igazgatási szolgáltatási díjakat a területileg illetékes kormányhivatalnak, vagy a szolgáltató hivatalnak kell megfizetni. A vonatkozó számlaszámokat - amelyeket az alábbi táblázat foglal össze - a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerből lekérdezés útján szolgáltatható egyes ingatlan-nyilvántartási adatok szolgáltatásáról és igazgatási szolgáltatási díjáról, valamint az ingatlan-nyilvántartási eljárás igazgatási szolgáltatási díjának megállapításáról és a díjak megfizetésének részletes szabályairól szóló 176/2009. (XII.28.) FVM rendelet melléklete tartalmazza. Felhívjuk a figyelmet, hogy a rendeletben szereplő földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv, vagyis Budapest Főváros Kormányhivatala Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztálya (a korábbi Földmérési és Távérzékelési Intézet) számlaszáma megváltozott, amely helyesen a következő: 10023002-00299592-38200001
Mivel Budapest Főváros Kormányhivatala tekintetében két számlaszám használatos összhangban az eltérő feladatokkal, ezért kérjük az ügyfeleket, hogy az utalások során erre figyeljenek. Az ingatlan-nyilvántartási eljárások tekintetében a földhivatali számlaszám használandó, amely a következő: 10023002-00301208-00000000
Átalakultak a földhivatali főosztályok
A földhivatali intézményrendszer funkcionális átalakítása folytatódott, amelynek eredményeképpen 2017. január 1-től jelentős változások következtek be. Már korábban említettük, hogy 49 év után a szakma országos intézménye, a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) jogutódlással, Budapest Főváros Kormányhivatalába beolvadással megszűnt, ahol Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztály néven folytatja feladatait. Az új név utal egy másik változásra is. Ez év január elsejétől a Kormányhivatalokban korábban önálló Földhivatali Főosztályok is átalakultak, összevonásra kerültek más a Kormányhivatalokon belül működő főosztállyal. A megoldás nem egységes. A legtöbb megyében Élelmiszerlánc-biztonsági és Földhivatali Főosztály néven működnek tovább, de pl. Csongrád megyében a Hatósági Főosztály részeként, Pest megyében Élelmiszerlánc-biztonsági, Földhivatali, Növény- és Talajvédelmi, Erdészeti Főosztályként, a fővárosban pedig a volt Földhivatali Főosztály a FÖMI-vel került összevonásra. A korábbi földhivatalok honlapjai és a kormányhivatali honlapok részletes tájékoztatást adnak arról, hogy az egyes megyékben milyen nevű szervezeti egység keretében folyik tovább a földhivatali munka. 

Változott a Főosztály elnevezése
2017. április 29-én hatályba lépett a Földművelésügyi Minisztérium új Szervezeti és Működési Szabályzata, amely értelmében a főosztály elnevezése  ismét Földügyi és Térinformatikai Főosztály elnevezése változott. Egyúttal megváltozott a Földmérési Osztály elnevezése is, Földmérési és Térinformatikai Osztályra. A Főosztály feladatai és többi osztályának elnevezése változatlan maradt.

A szakértő szemével

Geoinformatika szakmérnök képzés
Felsőfokú végzettséggel (informatikai, mérnöki, geográfus, térképész, régész, erdőmérnök, tanár stb.) rendelkezők számára az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kara szeptembertől geoinformatikai szakmérnöki illetve geoinformatikai szakember képzést indít távoktatásos formában. A képzés általános térinformatikai ismereteket ad, hangsúlyt fektetve a modern adatgyűjtési eszközökből kinyert adatok térinformatikai elemzésére, a távérzékelt adatok objektum orientált feldolgozására. A képzésen elsajátított ismeretek a végzetteket alkalmassá teszik többek között a térinformatikai rendszer (GIS) gyakorlati feladatainak megoldására, térinformatikai rendszer tervezésére és üzemeltetésére, alkalmazások fejlesztésére; tervezési feladatok, környezetvédelem, műemlékvédelem támogatására stb.
Jelentkezési határidő: augusztus 31.
Új perspektívák a hazai ingatlan-nyilvántartásban

{mosimage} 

Új perspektívák a hazai ingatlan-nyilvántartásban

2021. október 6-án, és 7-én Madridban a spanyol ingatlan-nyilvántartásért felelős szerv, a Colegio de Registradores adott otthont az LRI2 projekt “Land Register Interconnection - United in Diversity” elnevezésű zárókonferenciájának. (link: https://lri-ms.eu/node/54

A Land Registers Interconnection az Európai Uniónak az e-Justice keretében megvalósított projektje, amelynek célja, hogy jogi akadálymentesítéssel, illetve informatikai fejlesztéssel közös felületen elérhetővé váljon az Európai Unió tagállamainak ingatlan-nyilvántartása más tagállami állampolgárok, gazdasági társaságok, állami szervezetek részére. Ennek elérése érdekében az LRI projekt során először 2018-2019 között Ausztria és Észtország a nyilvántartásait összekapcsolva hajtotta végre a pilot programot. Az LRI2 keretén belül más tagállamok is csatlakozhattak a kezdeményezéshez. 

Az LRI egy európai földhivatali nyilvántartások összekapcsolását célzó projekt. Az LRI program célja az osztrák-észt pilot projekt mintájára valamennyi tagállami földhivatali nyilvántartás összekötése. A közös platform többek között a fölhivatali információkhoz való gyors és egységes, nyelvi korlátoktól független hozzáférést, a hatékony keresést, az elektronikusan indítható eljárások és ezekhez kapcsolódó fizetések lebonyolítását teszi lehetővé anélkül, hogy a nemzeti nyilvántartásokat kívánná kiváltani.

A projekt most záruló második szakaszában (2020-2021) Magyarországot a Miniszterelnökség Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkársága képviselte. A 2020 márciusában induló projekt keretében Magyarország vállalta, hogy felméri a hazai ingatlan-nyilvántartásának informatikai, adatvédelmi rendszerét, jogi környezetét, valamint az LRI2 keretében létrejött informatikai rendszert, hogy meghatározza az LRI2 rendszeréhez történő csatlakozáshoz szükséges intézkedéseket. A jelenlegi projektben Magyarország még nem vállalta az LRI2-hez történő csatlakozást, ugyanakkor tágabb perspektívát biztosított a 2023-tól meginduló új hazai ingatlan-nyilvántartási rendszernek.

A hazai ingatlan-nyilvántartási rendszer 2023-tól teljesen megújul. Az Európai Unió Európai Szociális Alapja és Magyarország költségvetése társfinanszírozásában megvalósuló E-ingatlan-nyilvántartás KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00040 projekt célja, hogy csökkenjen Magyarországon a földügyi eljárások átfutási ideje, ezáltal a közigazgatási adminisztratív terhek csökkentésén keresztül tovább növekedjen a magyar gazdaság versenyképessége. Az új rendszer 2023. február 1-én indul, ezért is kiemelten fontos a jövőbeni lehetséges fejlesztési irányok felmérése és vizsgálata.   

A projekt során elvégzett vizsgálatról, tapasztalatokról, valamint a hazai ingatlan-nyilvántartást érintő kérdésekről a Miniszterelnökség szakterületért felelős vezetője, dr. Tóth Balázs főosztályvezető tartott beszámolót.

 

{mosimage} 

 

Újra geoinformatikai szakmérnök képzés
Felsőfokú végzettséggel (informatikai, mérnöki, geográfus, térképész, régész, erdőmérnök, tanár stb.) rendelkezők számára az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kara szeptembertől geoinformatikai szakmérnöki, illetve geoinformatikai szakember képzést indít távoktatásos formában. A képzés általános térinformatikai ismereteket ad, hangsúlyt fektetve a modern adatgyűjtési eszközökből kinyert adatok térinformatikai elemzésére, a távérzékelt adatok objektum orientált feldolgozására. A képzésen elsajátított ismeretek a végzetteket alkalmassá teszik többek között a térinformatikai rendszer (GIS) gyakorlati feladatainak megoldására, térinformatikai rendszer tervezésére és üzemeltetésére, alkalmazások fejlesztésére; tervezési feladatok, környezetvédelem, műemlékvédelem támogatására stb. A képzés része a nemzetközi UNIGIS hálózatnak. A hálózat számos nagy térinformatikában érintett céggel (ESRI, Hexagon Geospatial, Trimble, stb.) kötött megállapodásának köszönhetően teljes körű hozzáférést tudunk biztosítunk szoftverekhez, adatbázisokhoz. Az egyetem Moodle rendszerében megtalálhatóak az online tananyagok, ezen kívül modulonként egy konzultációt biztosítunk.
Jelentkezési határidő: augusztus 31. 
Mekkora a királyi öl és a királyi hold?
A középkori Magyarországon létezett egy önálló magyar hosszmérték-rendszer. Ezt Bogdán István levéltáros alapművéből tudjuk (Bogdán 1978), aki levéltári források alapján összegyűjtötte az akkor használatos hosszmértékegységeket.
Ezek a hosszmértékek az emberi testrészek méretei alapján alakultak ki. Az ujj például a mutatóujj szélességével egyező mértékű, a hüvelyk a hüvelykujj szélessé-ge, az arasz a kiterjesztett hüvelykujj és kisujj közötti távolság. Az alapegység a magyar királyi öl volt, amelynek hossza 16 hüvelykkel, 10 lábbal, 40 tenyérrel, 120 hüvelykkel vagy 160 ujjal egyenértékű.
Földmérő minősítések megújítása
A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Fttv.) - annak függvényében, hogy a földmérési tevékenység eredményez-e változást az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban, vagy sem - megkülönböztet ingatlan-nyilvántartási célú és egyéb célú földmérési és térképészeti tevékenységet.
Az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban változást eredményező földmérési és térképészeti munka minőségét ingatlanrendező földmérő minősítéssel rendelkező földmérőnek kell tanúsítania (Fttv. 28. § (3) bekezdés), míg az egyéb célú geodéziai munkák irányítását és minőségbiztosítását geodéziai tervezői vagy geodéziai szakértői minősítéssel rendelkező személy végezheti (Fttv. 29/B. §. (1) bekezdés).
Az Fttv. tehát három fajta szakmagyakorlási minősítést ismer, melyek közül egy az ingatlan-nyilvántartási célú-, kettő pedig az egyéb célú földmérési és térképészeti tevékenységhez kapcsolódik.
Tekintettel arra, hogy ezen minősítések érvényessége - belátható időn belül, 2019. május 7-ével - több szakmagyakorlót érintőn le fog járni, aktuális kérdés foglalkozni ezek meghosszabbításának szabályaival.