A szakma országos intézménye, a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) - a központi hivatalok és a költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával kapcsolatos intézkedésekről szóló 1312/2016. (VI. 13.) Korm. határozat alapján - 49 év sikeres működés után 2017. január 1-ével jogutódlással Budapest Főváros Kormányhivatalába beolvadással megszűnt. Ezt követően feladatait továbbra is a Bosnyák téri székházban, mint Budapest Főváros Kormányhivatala Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztálya (BFKH FTFF) látja el. Az intézményi integráció eredményeként a Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztály ugyanúgy biztosítja a feladatok zökkenőmentes ellátását, változatlan helyszínen, elérhetőségeken és színvonalon. A Földművelésügyi Minisztérium, azon belül a Földügyi Főosztály szakmai irányító és ellenőrző szerepe nem változott, vagyis ez a hatáskör továbbra is a földművelésügyi minisztert illeti meg.
Az új név utal egy másik változásra is, a BFKH volt önálló Földhivatali Főosztálya összevonásra került a FÖMI-vel, így a Kormányhivatalon belül egy főosztályi szervezeti egységként működnek 2017. január 1-e óta. A Főosztályon belül a korábbi földhivatal három osztály keretein belül működik tovább.
Az új nyomtatványok a Nyomtatványok menüpont alatt érhetők el.
A helyfüggő információkkal foglalkozó térinformatika alapvető, elszakíthatatlan elemei, módszerei és eszközei a geodézia, a térképészet és a fotogrammetria (távérzékelés). Alkotó és fenntartó szakértője a földmérő, a térképész, a fotogramméter. A térinformatika a széles értelemben vett térképészet magasabb szervezettségű megvalósulása. Egy árfogó, szakmatörténeti visszatekintés készült: A térinformatika kezdetei Magyarországon 1973–2023 címmel a hazai térinformatika megjelenésének 50. évfordulójára. Írta, szerkesztett és lektorálta: Dr. Mihály Szabolcs és dr. techn Niklasz László.
A teljes dokumentum itt tölthető le pdf formátumban.
{mosimage}
Új perspektívák a hazai ingatlan-nyilvántartásban
2021. október 6-án, és 7-én Madridban a spanyol ingatlan-nyilvántartásért felelős szerv, a Colegio de Registradores adott otthont az LRI2 projekt “Land Register Interconnection - United in Diversity” elnevezésű zárókonferenciájának. (link: https://lri-ms.eu/node/54)
A Land Registers Interconnection az Európai Uniónak az e-Justice keretében megvalósított projektje, amelynek célja, hogy jogi akadálymentesítéssel, illetve informatikai fejlesztéssel közös felületen elérhetővé váljon az Európai Unió tagállamainak ingatlan-nyilvántartása más tagállami állampolgárok, gazdasági társaságok, állami szervezetek részére. Ennek elérése érdekében az LRI projekt során először 2018-2019 között Ausztria és Észtország a nyilvántartásait összekapcsolva hajtotta végre a pilot programot. Az LRI2 keretén belül más tagállamok is csatlakozhattak a kezdeményezéshez.
Az LRI egy európai földhivatali nyilvántartások összekapcsolását célzó projekt. Az LRI program célja az osztrák-észt pilot projekt mintájára valamennyi tagállami földhivatali nyilvántartás összekötése. A közös platform többek között a fölhivatali információkhoz való gyors és egységes, nyelvi korlátoktól független hozzáférést, a hatékony keresést, az elektronikusan indítható eljárások és ezekhez kapcsolódó fizetések lebonyolítását teszi lehetővé anélkül, hogy a nemzeti nyilvántartásokat kívánná kiváltani.
A projekt most záruló második szakaszában (2020-2021) Magyarországot a Miniszterelnökség Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkársága képviselte. A 2020 márciusában induló projekt keretében Magyarország vállalta, hogy felméri a hazai ingatlan-nyilvántartásának informatikai, adatvédelmi rendszerét, jogi környezetét, valamint az LRI2 keretében létrejött informatikai rendszert, hogy meghatározza az LRI2 rendszeréhez történő csatlakozáshoz szükséges intézkedéseket. A jelenlegi projektben Magyarország még nem vállalta az LRI2-hez történő csatlakozást, ugyanakkor tágabb perspektívát biztosított a 2023-tól meginduló új hazai ingatlan-nyilvántartási rendszernek.
A hazai ingatlan-nyilvántartási rendszer 2023-tól teljesen megújul. Az Európai Unió Európai Szociális Alapja és Magyarország költségvetése társfinanszírozásában megvalósuló E-ingatlan-nyilvántartás KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00040 projekt célja, hogy csökkenjen Magyarországon a földügyi eljárások átfutási ideje, ezáltal a közigazgatási adminisztratív terhek csökkentésén keresztül tovább növekedjen a magyar gazdaság versenyképessége. Az új rendszer 2023. február 1-én indul, ezért is kiemelten fontos a jövőbeni lehetséges fejlesztési irányok felmérése és vizsgálata.
A projekt során elvégzett vizsgálatról, tapasztalatokról, valamint a hazai ingatlan-nyilvántartást érintő kérdésekről a Miniszterelnökség szakterületért felelős vezetője, dr. Tóth Balázs főosztályvezető tartott beszámolót.
{mosimage}