Az LRI egy európai földhivatali nyilvántartások összekapcsolását célzó projekt. Az LRI program célja az osztrák-észt pilot projekt mintájára valamennyi tagállami földhivatali nyilvántartás összekötése. A közös platform többek között a fölhivatali információkhoz való gyors és egységes, nyelvi korlátoktól független hozzáférést, a hatékony keresést, az elektronikusan indítható eljárások és ezekhez kapcsolódó fizetések lebonyolítását teszi lehetővé anélkül, hogy a nemzeti nyilvántartásokat kívánná kiváltani.
A projekt most záruló második szakaszában (2020-2021) Magyarországot a Miniszterelnökség Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkársága képviselte. A 2020 márciusában induló projekt keretében Magyarország vállalta, hogy felméri a hazai ingatlan-nyilvántartásának informatikai, adatvédelmi rendszerét, jogi környezetét, valamint az LRI2 keretében létrejött informatikai rendszert, hogy meghatározza az LRI2 rendszeréhez történő csatlakozáshoz szükséges intézkedéseket. A jelenlegi projektben Magyarország még nem vállalta az LRI2-hez történő csatlakozást, ugyanakkor tágabb perspektívát biztosított a 2023-tól meginduló új hazai ingatlan-nyilvántartási rendszernek.
A hazai ingatlan-nyilvántartási rendszer 2023-tól teljesen megújul. Az Európai Unió Európai Szociális Alapja és Magyarország költségvetése társfinanszírozásában megvalósuló E-ingatlan-nyilvántartás KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00040 projekt célja, hogy csökkenjen Magyarországon a földügyi eljárások átfutási ideje, ezáltal a közigazgatási adminisztratív terhek csökkentésén keresztül tovább növekedjen a magyar gazdaság versenyképessége. Az új rendszer 2023. február 1-én indul, ezért is kiemelten fontos a jövőbeni lehetséges fejlesztési irányok felmérése és vizsgálata.
A projekt során elvégzett vizsgálatról, tapasztalatokról, valamint a hazai ingatlan-nyilvántartást érintő kérdésekről a Miniszterelnökség szakterületért felelős vezetője, dr. Tóth Balázs főosztályvezető tartott beszámolót.
{mosimage}